Киселова: Шокирана съм как юристи с претенции като Ива Митева не различават формите на управление

„Формата на управление на страната може да бъде променена само от Велико Народно събрание.“  Това заяви за Euronews Bulgaria преподавателят по конституционно право доц. Наталия Киселова по повод предложението на лидера на ИТН Слави Трифонов България да стане президентска република.

По думите ѝ процедурата може да отнеме между 6 и 12 месеца. Според доц. Киселова искането за рефереднум е провокация, за да се отнеме вниманието от идващите избори.

„Ако трябва да сме коректни, сигурно могат да поискат такъв референдум отвъд правните норми“, заяви Киселова и допълни: „Всяка държава има своя процедура, по която може да промени формата на държавно управление. През 1991 година, когато е приета нашата Конституция, е предвидено, че промени във формата на управление, както по отношение на „република – монархия“, „парламентарна – президентска“ форма или от унитарна към федерация, може да направи Великото народно събрание. Това е орган на учредителната власт, при който имаме доста по-сложни процедури, както за свикване, така и за работа“ поясни доц. Киселова.

„За да бъде взето решение (бел.ред. за свикване на ВНС), първо трябва да има проект, който е внесен от 121 народни представители. То се обсъжда между 3 и 5 месеца и е необходимо да се вземе решение с повече от 2/3 от народните представители, т.е. поне 161“, добави тя.

Всичките процедури можем да ги видим когато има внесен проект. А тук става дума за идея за провеждане на референдум. Мисля, че става дума за това гласуването за тази партия да бъде нещо като референдум и колкото повече избиратели гласуват за инициатора на идеята, те впоследствие ще пледират в рамките на избраното Народно събрание да се премине към такава стъпка“, каза експертът и изрази своето възмущение: „Шокирана съм как юристи, които претендират да са с високи познания, не правят разлика между президентска и полупрезидентска република. Различията между тях се състои в един съществен компонент – кой е глава на изпълнителната власт. При парламентарната република мнозинството формира изпълнителната власт, при президентската форма – държавния глава, който едновременно е и шеф на изпълнителната власт, а при полупрезидентската има плавно придвижване към едната или другата форма“, поясни преподавателят, явно визирайки тезите на Ива Митева.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *