Четрикратно по-високи цени, занижени изисквания, странни критерии, измислени технологии, субективно оценяване и (не)очаквано голям интерес на всякакви компании към търга за пътна маркировка за 210 милиона лева за 4 години на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Въпросът сега е ще успее ли „пътният картел“, както бившият финансов министър Симеон Дянков наричаше големите компании в бранша, да затвори цикъла, като забърше и маркировката, нещо което към момента не им е основната дейност и досега не проявяваха особен интерес към нея. С внушителното увеличаване на парите обаче големите пътни компании този път решиха да играят.
От години поставянето на маркировка не е основен приоритет и тя липсва на десетки пътища. Най-пресният пример е с опита за покушението на главния прокурор Иван Гешев на пътя София – Самоков. От разпространените кадри ясно се вижда, че на пътя няма маркировка.
Бързане с поръчка за 210 млн. лв.
Сега обаче пътната маркировка някак си изведнъж става приоритет на служебното правителство на президента Румен Радев.
Обществената поръчка, която е разделена на 6 обособени позиции – по една за всеки район, е обявена десетина дни преди провеждането на извънредните парламентарни избори на 2 април. Индикативната стойност на поръчката е по 35 млн. лв. без ДДС за район за срок от 4 години.
Това става при действащи 5-годишни законни договори по 10.5 млн. лв. без ДДС на район (общо 63 млн. лв.). Четири от тях са сключени в последните дни на мандата на третото правителство на Бойко Борисов през 2021 г. Други два – за Северизточен и Югоизточен район, са подписани в края на май 2020 г., защото не е имало обжалване на процедурата за тях, предаде „Медиапул“.
Усещайки се, че нещата не са в ред, в първия работен ден след изборите – 3 април, Управителният съвет на АПИ провежда заседание, на което взима решение как да бъдат прекратени предсрочно действащите договори. Най-общо казано, схемата е наливане на още пари, които фирмите нямат капацитета да усвоят. Това обаче гарантира на АПИ, че няма да има обжалване на условията по обществената поръчка, което е факт.
В края на ноември 2022 г. Конституционният съд се произнесе, че договорите са напълно законни. Висшите магистрати обявиха за противоконституционно решението на Народното събрание от 20 април 2022 г. Тогава депутатите решиха предсрочно прекратяване на договорите за пътни ремонти, заради превишаване на стойността по договорите, и изплащане на половината от претендираните от фирмите пари. Това минаваше през прекратяване на договорите за пътно поддържане и обявяване на нови процедури, които се точат и в момента.
На фирмите отговарящи за маркировка, знаци и мантинели, трябваше да бъдат платени всички средства съгласно решението на парламента. Тъй като договорите за маркировка не бяха с изчерпан бюджет, както тези за пътните ремонти, те не бяха предсрочно прекратени.
Така въпреки, че Конституционният съд обявява решението на парламента за противоконституционно, пътната агенция все пак решава да се обоснове с него, за да прекрати договорите за маркировка предсрочно. За целта АПИ подписва допълнителни споразумения с фирмите по действащите договори, като добавя „или до изчерпване на финансовия ресурс по договора“. Тези допълнителни споразумения са подписани на 12 и 13 април 2023 г. – дни преди отварянето на офертите, показва регистърът за обществените поръчки.
Тъй като договорите с фирмите са подписани през 2021 г. и тогава почти не им е възлагана работа, за да могат да изхарчат 10.5 млн. лв. за 5 години АПИ им възлага да свършат всичко за една година – 2022 г. Според публикуваните документи аргументът е, че са направени ремонти на 3000 км пътища през миналата година (отделен е въпросът дали това е така – бел.ред.), които не може да останат без маркировка.
Повечето фирми не успяват да изпълнят петилетката за една година, с изключение на компаниите в един район, коментираха експерти от АПИ пред Mediapool. За 2023 г. отново са планирани ремонти на пътища и с аргумента да не останат без маркировка пътната агенция увеличава стойността на действащите договори с 50%, както е по Закона за обществените поръчки. Така се наливат допълнително общо 31.5 млн. лв. без ДДС, докато финансовият министър Росица Велкова обяснява, че бюджетът е продънен и се очертава дефицит от 6.4% от БВП.
Странни изисквания
Очевидно заради бързането за обявяването ѝ в поръчката има редица странни изисквания, които будят недоумение.
Например, във видовете дейности с единични цени, които ще бъдат възлагани има „Полагане на непрекъсната надлъжна структурна /сохастична/ шумяща маркировка със студен пластик и светлоотразителни перли“. Проблемът е, че няма „сохастична“, а „сТохастична“ маркировка. Най-вероятно АПИ без да иска е изпуснала буквата „т“.
Като друг абсурд в тръжните изисквания специалисти по маркировка посочиха „полагане на непрекъсната надлъжна пътна маркировка със спрей термопластик“. Такава технология не съществува, това е измислена от експертите на АПИ технология, твърди специалистът пред Mediapool, който не пожела да бъде цитиран. Той обясни, че има термопластик маркировка, но тя не се полага със спрей.
В поръчката значително са занижени изискванията за притежаваната от фирмите техника. За полагане на надлъжна пътна маркировка се иска минимум 2 комбинирани машини, работещи с помпи под високо налягане, а за релефна шумна маркировка само една машина. Също само една машина е нужна и за полагането на напречна пътна маркировка. Изискванията за наличието на само по една машина за различни дейности е странно, предвид факта за обемите пътни ремонти, които АПИ, поне на книга, декларира, че прави.
От кандидатите в поръчката се изисква през последните три години да са положили хоризонтална маркировка на минимум 200 000 кв.м, от която 15 000 кв. м с акрилатна боя и 185 000 кв. м със студен пластик, пише в тръжната документация.
Това според специалист по маркировка е много странно, защото това са материали, които вредят на хората и околната среда и има европейска директива, която ограничава използването им. В студения пластик се съдържа карцерогенното вещество метил метакрилат, а една четвърт от акрилната боя са летливи вещества. В същото време термопластик и водна боя нямат тези вредни вещества.
Освен това термопластикът е по-евтин и в същото време по-дълготраен от студения пластик, обяснява още експертът по маркировки пред Mediapool. По думите му това е причината този материал да се ползва за маркировка на 80% от магистралите в развитите европейски страни. Според публикуваните от АПИ пределни единични цени квадратен метър термопластик струва 28.58 лв., а студеният пластик – 49.43 лв.
Друга странност е, че в документацията по поръчката АПИ са записали, че всеки участник може да подава оферти за не повече от две обособени позиции. В същото време в разясненията в отговор на въпрос казват, че фирмата Х може да участва в повече от две, ако е с различни участници.
По тези причини са посети съмненията, че големите строителни компании в бранша участват, за да разпределят едни комисионни, като прехвърлят след това дейността на специализирани фирми. Участието на подизпълнители е допустимо по поръчката.
Другата жълта лампичка, която светва, е, че начело на дирекция „Обществени поръчки и правно обслужване“ в АПИ е върнат Ивайло Иванов, който заемаше този пост и по времето на ГЕРБ.