Служебното правителство е сключило тихомълком двата договора за изграждане на магистрала „Струма“ в най-трудната й част – района на Кресненското дефилe. Договорите са подписани още през април, макар че информацията за това е подадена през май. Наличието на договори не попречи на служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков да твърди пред протестиращи еколози, че няма предрешаване на избора на трасе за магистралата.
Това става ясно от сигнал на представители на „Зелено движение“. Информацията се потвърждава и от профила на купувача на Агенция „Пътна инфраструктура“ с официално публикуваните данни за хода на процедурите. Може да се очаква, че сключването на контрактите ще повлече нови протести.

Според предоставената информация сключените договори са четири – два за строителство и два за строителен надзор. Двата договора за изграждане на общо 27 км източно от Кресненското дефиле за 1.2 млрд. лв. с ДДС са подписани на 6 април, макар че информация за тях е изпратена на 9 май, но никой от управляващите не го обяви. Договорът за Лот 3.2.2. за участък „Крупник-Кресна“ е за 475 млн. лв. без ДДС, като при 12 оферти е класиран на първо място консорциум ДЗЗД АМ „Струма“ около „ГБС Инфраструктурно строителство“. Вторият договор е с консорциум ДЗЗД АПП Лот 3.2.1 около „Грома холд“ и „Европейски пътища“ и е за 499 млн. лв. без ДДС. И този конкурс е предизвикал голям интерес – подадени са 10 оферти.
В документацията по процедурите продължава да стои информация, че изпълнението на обществената поръчка ще се финансира по оперативна програма „Транспорт“ по стария програмен период, както и с пари от националния бюджет. В същото време оперативната програма изтича, а екоорганизациите са категорични, че изпълнението на тези договори ще бъде санкционирано, защото избраното трасе е неприемливо.
При този вариант на строителство в посока Гърция ще бъде запазено настоящото трасе на Е79, а в обратната посока ще се изгради ново шосе на изток от Кресненското дефиле. В последните седмици представители на еко и рафтинг организациите, както и на различни групи в Кресна, протестират срещу явните намерения да продължи да се работи по този вариант, въпреки уверенията на МРРБ, че няма нищо предрешено. Повод за протестите стана издадено разрешение за строеж за малък участък около пътен възел, като така регионалният министър Шишков успя да спаси изтичащия срок на издадения ОВОС за спорното трасе на магистралата. Шишков продължава да твърди, че с това разрешение за строеж в конкретен участък – пътен възел, не се предрешава нищо. В същото време агенция „Пътна инфраструктура“ тихомълком е сключила големите договори за строителство.
Регионалният министър Иван Шишков, който имаше редица публични изяви през последните седмици и то по тази тема, не го спомена, макар със сигурност да е наясно. Нямаше и прессъобщение на пътната агенция. Всичко това доста напомня стила на ГЕРБ, които взимаха важни решения, както например за тол системата, без публична дискусия и прозрачност.
През последните седмици Министерството на регионалното развитие и благоустройството издаде заповед за ПУП и разрешение за строеж на малка отсечка в дефилето, за да се спаси оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), чиято давност изтича този месец. Така то подготви почвата и за тези подписи за над милиард.
Впрочем участъкът реално няма да е с габарит на магистрала, а ще е скоростен път, т.е. няма да има аварийна лента и скоростта на движение ще е ограничена до 90 км/час. Което до голяма степен обезсмисля огромната инвестиция.
Екооценката за „Струма“ през Кресненското дефиле е в синхрон с правителството
Всичко случващо се буди съмнения, защото ясен отговор за избор на трасе продължава уж да няма – Шишков твърди, че предстои то да бъде избрано, макар че с подписването на договорите предвещава това решение. От анекси към договорите става ясно, че най-вероятно избраният вариант ще е същият като от времето на ГЕРБ. Критиките към него бяха и откъм Европейската комисия, и откъм природозащитни организации.